אתם בהיריון ומצפים לרגע המרגש מכל לפגוש את פרי אהבתכם , התכוננתם תשעה חודשים, בדיקות מקיפות עשיתם, חדר שינה קומפלט לתינוק פלוס ציוד בסיסי ראשוני הזמנתם אפילו את הקיר בחדר צבעתם, קורס הכנה ללידה אתם עושים אוטוטו ועם ליווי ללידה (דולה) כבר מזמן נפגשתם וסגרתם עוד כמה פינישים אחרונים וזהו נותר רק להמתין ליום הגדול שיגיע. ואז הוא בא התרגשות גדולה ולאחר כמה שעות (כל אחת והלידה שלה) האוצר הגדול מכל מגיח לאוויר העולם המיילדת מציעה לבן הזוג לחתוך את חבל הטבור והוא לרגע מהסס ומיד באושר ענק בשילוב רעידות קלות בידיים הוא חותך. מכאן ועד שהשלייה יוצאת חולפות מספר דקות נוספות וזהו הלידה המרגשת מאחוריכם ופרק חדש בחיים מתחיל. פרק ההורות!

מדהים כמה שהן קטנטנות

נס נולד

נס נולד

יכול להיות שבמהלך ההיריון נתקלתם בשאלה שהרבה נתקלים בה "האם לשמור את הדם הטבורי"? מה זה בכלל דם טבורי? יכול להיות שאמרתם לעצמכם שזה הרבה כסף או המחשבה לשמור משהו לשנים רבות מבלי לדעת מה יהיה עם הדם שנשמר ובכלל למה שנצטרך? ככ הרבה כסף לזרוק ואם בכלל לא נשתמש ותודה לאל אז זרקנו כסף לפח?

שאלות רבות כאלו ואחרות נשאלות לא מעט לאורך ההיריון , תאמינו לי אני בעצמי שומעת אותם כדולה שמלווה שנים רבות זוגות התהייה הזו עולה פה ושם.

נכון אף אחד מאתנו לא רוצה לחשוב על מצב שחלילה יצטרך להשתמש במנה ששמר אבל לצערי נתקלתי בשני זוגות בשלוש השנים האחרונות שהשתמשו בדם שנלקח מהלידה ואתם יודעים משהו תודה לאל שהייתה להם מנה.

אני זוכרת עד עכשיו את ההתלבטות שהייתה להם לפני הלידה האם לשמור את הדם או שחבל על הכסף, עד הרגע האחרון הם לא היו בטוחים אם כדאי, את הערכה של הדם הטבורי אגב הם קבלו ממש שלושה ימים לפני הלידה כך שזה היה ממש החלטה של הרגע האחרון. החלטה נבונה בדיעבד, ילדם חלה בגיל 3 בלוקמיה ובזכות המנה ששמרו שלוש שנים קודם לכן חייו ניצלו. רק מלהיזכר במקרה הזה אני מצטמררת , הם עברו ייסורים בתקופה הזו כ”כ שמחה שהם בסופו של דבר שמרו את הדם.

פלא הבריאה

פלא הבריאה

כמו לזרוק כסף לפח

אנחנו מבטחים את עצמנו וילדנו בכל כך הרבה ביטוחים בחיים, ביטוח בריאות, ביטוח שיניים, ביטוחי דירה, ביטוח רכוש ועוד כהנה וכהנה אבל את הביטוח החשוב מכל שהרבה מאיתנו כמעט ולא מודעים לקיומו אנחנו לא מבטחים. הביטוח הזה נקרא שימור דם טבורי.

הדם הטבורי הוא דם שנשאר בשיליה ובחבל הטבור בתום הלידה ויש לו פוטנציאל רפואי ככ אדיר ,ישנם מקרים בהם אף תרופה בעולם לא תוכל להחליף את הדם הטבורי ברגע האמת. "התאים הם חכמים יותר מתרופות הם כמו מפעלי תרופות קטנים בתוך הגוף" כך לדברי פרופ' קורצברג רופאה וחוקרת אמריקאית מחלוצת השתלות הדם הטבורי. הדם הטבורי עשיר בתאי גזע- תאים ראשוניים שיכולים להפוך לכל תא בגוף.

העניין הוא שאת הדם הטבורי אפשר לאסוף רק בתום הלידה כי אם לא הוא פשוט ייזרק לפח ואז זה ממש יהיה כמו לזרוק זהב טהור לפח ועוד בעצמכם.

צילום של קפסולות הזמן כמו שאני קוראת להן (מנות הדם הטבורי המוקפאות)

צילום של קפסולות הזמן כמו שאני קוראת להן (מנות הדם הטבורי המוקפאות)

אנחנו לא יכולים לנבא את העתיד זה נכון אבל לפחות יכולים להבטיח לעצמנו שקט נפשי!! אגב לכל מי ששואלת כרגע את עצמה מה קורה אם היא מעוניינת בניתוק מושהה של חבל הטבור אז צפירת הרגעה אפשר להמתין עם החיתוך של חבל הטבור ברמה של כמה דקות ספורות רק לא יותר מידי על מנת שכמות הדם שתישאר תכיל מספיק תאי גזע.

הדם נאסף מיד לאחר הלידה על ידי המיילדת או הרופא ותוך מספר שעות עובר אל טבורית לבדיקה מקיפה ואז להקפאה ל20 שנה. המיכלים שבהם שמורים מנות הדם יכולים להכיל כל אחד כ4,000 מנות מוקפאות בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות. (כן זה נקרא קיפאון J )

מינוס 196 מעלות - אכן קפוא ביותר

מינוס 196 מעלות – אכן קפוא ביותר

 

בטחון זמין לתינוק ולמשפחה!

בפגישות שלי עם הזוגות שאני מלווה עולה השאלה בעניין שמירת דם טבורי לא מעט ורוב השאלות הן אכן סביב איכות ההקפאה ,אורך השנים שבהן נשמרת מנת הדם ובכלל אילו חברות קיימות בארץ ומה הבדלים ביניהן. היום לאחר שביקרתי במרכז הדם הטבורי של טבורית בתל השומר אני יכולה להבטיח לכם שאין בכלל מה להתלבט טבורית בהחלט עונה על כל הדרישות והיא אף מתחייבת לאיכות ברמה הגבוהה ביותר. אז בכדי לעשות סדר בכל השאלות שאני עצמי נשאלת הנה מספר יתרונות שיש לטבורית וכדאי שתדעו עליהם:

  • הבנק הטבורי נמצא בבעלות מלאה של המרכז הרפואי הממשלתי שיבא תל השומר והוא אף ממוקם בשטחו מה שעוד יותר מעניק ביטחון בידיעה שהמנה שמורה במקום שאתם יודעים איפו היא נמצאת ויותר מזה היציבות של הבנק לאורך שנים- יש גוף ממשלתי שעומד מאחור.
  • טבורית עומדת בכל דרישות חוק הדם הטבורי במדינת ישראל ועל כך יש לה אישור פעילות ממשרד הבריאות.
  • בנק הדם הטבורי של תל השומר הוסמך על ידי ארגונים בינלאומיים בתחום הדם הטבורי : NETCORD- FACT, NMDP, AABB ועוד ומפוקח על ידם. כמו כן עובר ביקורות שנתיות קפדניות של ארגונים אלה.
  • חשוב ביותר- לבנק הדם של טבורית יש ניסיון רב בבדיקות מנות דם טבורי, הקפאתן, ושחרורן להשתלה. בטבורית מבצעים בדיקות רבות גם למנות הדם וגם לדם היולדת על מנת להבטיח שהמנה תהיה באיכות הגבוהה ביותר.
  • ולכל מי שתהה בעניין הביטוח הכספי- במידה וכתוצאה מניתוק מושהה של חבל הטבור לאחר הלידה לא נאספה מנה טובה לא תחויבו כספית ובכלל כדאי שתדעו שכל המנות מבוטחות בפוליסות ביטוח שמעניקות כיסוי רחב לכל טיפול קיים ועתידי באמצעות תאי גזע.
אפשר להכיל עד 4,000 מנות מוקפאות בכל מיכל גדול!!

אפשר להכיל עד 4,000 מנות מוקפאות בכל מיכל גדול!!

אפשר אגב לקבל החזרים בשימור דם טבורי למי שיש סל היריון במסגרת ביטוח קופות החולים, חלקן מעניקות החזרים של אלפי שקלים ועד 75% מעלות השימור ויש גם פוליסות בריאות שמעניקות החזרים כאלו אז תבררו מול טבורית או בקופות החולים מהו גובה ההחזר.

אומנם שמירת מנה אינה זולה אך לא משתווה בעלויות שיכולות להגיע חלילה למי שחלה ונאלץ לנסוע בכוחות עצמו לקצה השני של העולם לחפש תרופה ואף כל עלויות הנסיעה שנלוות לבדיקות לכן בחישוב מהיר עלויות שמירת המנה בהחלט מצדיקות את עצמן.

אני בכלל חושבת שמזמן היה צריך להכניס לרשימת הציוד ללידה גם ערכת דם טבורי ובהכנה ללידה ראוי שכל זוג יידע שילדו מביא איתו לעולם ארון תרופות אישי ובו פוטנציאל עצום שכואב הלב להשליכו לפח האשפה.

תחשבו קדימה, העתיד של ילדכם נמצא בידיים שלכם!!