image 1

במהלך ההיריון גוף האישה עובר שינויים רבים, שחלקם (אם לא כולם) מעוררים שאלות וחששות. בכתבה זו אסקור בקצרה את השינויים השכיחים ביותר שנשים מעידות כי חוו במהלך הריונן.

התכווצויות הרחם

ההתכווצויות מתרחשות כבר בתחילת ההיריון לקראת השליש השני. הן מתגברות ומורגשות יותר (גם בתדירותן) בסוף השליש האחרון. ההתכווצויות הללו תוארו על ידי צמד החוקרים ברקסטון והיקס, ומכאן גם שמם. בסמוך למועד הלידה ההתכווצויות נעשות סדירות, ולעיתים קשה להבדיל בינן לבין ציר אמיתי (ציר אמיתי כידוע גורם לפתיחת צוואר הרחם ולהתקצרותו). הפקק הרירי (הסוגר את צוואר הרחם) נפלט החוצה כהפרשה חומה דמית. יש שההפרשה היא חד-פעמית, ויש שהיא מופיעה מעט אחת ליומיים. הפרשת הפקק הרירי מעידה על התקרבות מועד הלידה (בטווח של כמה שעות ועד שבועות ספורים).

הפרשות בהיריון

בצוואר הרחם ובנרתיק חלה עלייה במספר הבלוטות ובכמות הפרשותיהן. במהלך ההיריון תיתכן הפרשה לבנה סמיכה מהנרתיק. בנוסף ישנה ירידה בחומציות הנרתיק, מצב היכול לגרום לדלקות בדרכי השתן ולפטריות חוזרות ונשנות.

העלייה ברמות הורמון הפרולקטין היא העומדת מאחורי דיווחן של נשים על הפרשת נוזל צהבהב מהשדיים. נוזל זה נקרא קולסטרום, והוא נוצר החל משבוע 20 להיריון. לאחר הלידה במהלך היומיים הראשונים השד מפריש את הקולסטרום, העשיר בנוגדנים ובתאי דם לבנים. החלב הראשוני הזה תורם להגנה מפני זיהומים ואלרגיות.

העור ושינויי פיגמנט

השינוי השכיח ביותר בהיריון הוא אותו קו חום הנמתח לאורך אמצע הבטן ומשתרע מהטבור עד לקו המפשעה. כמו כן יכולים להופיע כתמים חומים באזור הפנים (אלה נעלמים על פי רוב לאחר הלידה). במהלך ההיריון הפטמות משנות אף הן את גונן ונהיות כהות יותר.

שינויים במשקל

עלייה במשקל היא תופעה טבעית בהיריון בעיקר בשל נפח הדם שעולה. העלייה התקינה היא עד 13 ק"ג, אך יש נשים שעולות יותר מכך, ויש גם כאלה (שהתברכו יש לומר) ואינן מוסיפות הרבה למשקלן. השדיים גדלים, והגוף כולו מתמלא בנוזלים. בגלל הלחץ של הרחם על ורידי האגן יכולה להתפתח בצקת מאזור הקרסוליים ומעלה. מצב כזה של נפיחות מחייב תמיד בדיקת רופא.

מערכת השלד והשרירים

היריון יכול להיות מלווה בתחושות רבות של אי-נוחות כתוצאה מכאבי צוואר וכאבים בגב העליון והתחתון. לאלה יש להוסיף תחושת נימול והירדמות בכפות הידיים. לרוב הכאבים חולפים לאחר מנוחה. בכל מקרה שהכאבים מתגברים או שאינם חולפים במנוחה, חשוב לגשת לבדיקת רופא.

נפיחויות בחניכיים ו/או דימומים

נפיחויות בחניכיים ו/או דימומים (בעיקר לאחר צחצוח שיניים) הם תופעה שכיחה בהיריון, החולפת לאחר הלידה. חשוב להביא בחשבון שהזנחת השיניים והחניכיים לפני ההיריון מגבירה את הסיכוי להתפתחות בעיות חניכיים במהלכו. כלומר אם לא טיפלת בבעיות השיניים שלך לפני ההיריון, יש סיכוי סביר שהבעיה תחמיר, אך תיאלצי להמתין עם הטיפולים עד לאחר הלידה. טיפולי שיניים מותרים בהיריון רק באישור רופא נשים ורק כשמדובר בעזרה ראשונה.

מערכת העיכול

עלייתו של הורמון הפרוגסטרון מביא לירידה בפריסטלטיקה (תנועתיות) של המעי. מצב זה מוביל לעצירות ולהאטה בתהליך התרוקנות הקיבה. אם נוסיף לכך גם את הלחץ של הרחם על הקיבה והוושט, הרי לכן הנוסחה להיווצרות הצרבות.

ולמרות הכול, יש לא מעט רגעים מתוקים ומיוחדים שחשוב לזכור ולנצור במהלך ההיריון: התחושות של התנועות הראשונות (והבעיטות בהמשך) של העובר/ית, הבטן הגדלה, החשקים המטורפים והבלתי נשלטים (שרק בהיריון מקבלים לגיטימציה אמיתית) וההתרגשות המגיעה לקראת סוף ההיריון כאשר מבינים שתשעה חודשים עומדים להסתיים, ואוטוטו מחזיקים ביד את המתנה הגדולה שחיכינו לה כל כך…

המשך היריון תקין, עגלגל בריא ומאושר לכולכן,

אורית.